KPD

Kariyer: Bireyin karar verdiği meslek alanında hiyerarşik açıdan yukarıya doğru hareket etmesini ve bu yönde daha fazla ücret ile sorumluluk, prestij ve statüye sahip olmasıdır.

Kariyer Planlama: Kişinin kendini değerlendirerek; güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerini belirlemesi; bilgi, beceri ve ilgileri doğrultusunda kariyer beklenti ve hedeflerini oluşturması ve bunlara nasıl ulaşılabileceği konusunda aksiyon planlarını geliştirmesidir. Bireysel boyutu ifade etmektedir.

Kariyer Yönetimi: En basit şekilde bireylerin iş ya da meslek hayatlarına ilişkin planlama yapmaktır. Geniş anlamda ise hem örgütün (kamu ya da özel) ihtiyaçlarını hem de bireylerin tercih ve kapasitelerini karşılayacak şekilde kariyer planlamasını ve yönetilmesini mümkün kılan örgütsel sürecin tasarımı ve uygulanmasıdır. Organizasyonel boyutu ifade etmektedir.

Kişisel Kariyer Planlama Süreci Aşamaları:

  1. Kişinin Kendini Değerlendirmesi
  2. Kariyer Fırsatlarını Belirlemesi
  3. Hedeflerini Belirlemesi
  4. Planlarını Hazırlaması
  5. Planlarını Uygulaması

2024-2025 Akademik Yılı Kariyer Planlama Dersi (KPD) Hazırlık Süreci

1.Üniversitenizde KPD Yetkilisi olarak görevlendirilen kişilerin bilgileri Üniversite Kariyer Merkezi
Müdürlüklerinden talep edilir,
2. KPD Yetkilileri CBİKO tarafından Uzaktan Eğitim Kapısı platformuna “KPD Yetkilisi” olarak tanımlanır,
3. KPD Yetkilisi, dersi verecek eğiticileri Uzaktan Eğitim Kapısı sistemine tanımlar (Bu işlem için gereken
kılavuzlar tanımlanan yetkililere iletilmektedir),
4. Eğiticiler Uzaktan Eğitim Kapısı’na girerek “Kariyer Planlama Dersi Bilgilendirme Eğitimi”ne katılırlar,
5. KPD Yetkilisine dersle ilgili bilgilerin istendiği bir form gönderilir. Bu form ile dersi veren eğitici bilgileri,
dersin statüsü, dersi alan öğrenci sayısı, ders kodu gibi bilgiler alınır.
6. YTNK TV’ye kaydını gerçekleştiren ve form ile tarafımıza bilgileri iletilen akademisyenlerin kaydının onayı
tarafımızca sistem üzerinden verilir,
7. Onayı tamamlanan akademisyenlerin YTNK TV’de oluşturdukları hesaplarına “Eğitim Sorumlusu Paneli”
tanımlanır ve akademisyenler bu panel aracılığıyla dersi alan öğrencilerini takip edebilir, izlediği videoları
görebilir, notlandırma yapabilir, öğrencilerin sistem üzerinden yüklediği ödevleri görüntüleyebilir ve onay
verebilir.
NOT:
• Kariyer Planlama Dersi Yönergesi ve dersin video içerikleri tüm üniversitelerimizde dersin ortak
bir standartta verilebilmesi adına hazırlanmıştır.
• Bu video içerikler doğrudan ders videosu olarak kullanılabilir, derse ek materyal olarak kullanılabilir
veya öğrencilere ders öncesi ya da sonrası ödevi olarak verilebilir.
• Dersin kredili ya da kredisiz olması, yüz yüze veya uzaktan eğitim yöntemi ile verilmesi ve
dersin işleyişi tamamen üniversitelerin inisiyatifindedir.

Amaç: Kariyer Planlama Dersi’nin amacı, öğrencilerin kariyerlerini kendi zekâ, kişilik, bilgi, beceri,
yetenek ve yetkinliklerine uygun olarak belirleyebilmeleri için yol göstermektir. Ders
kapsamında; bu kavramlar hakkında farkındalık yaratılacak, öğrencilerin üniversite hayatları
boyunca kariyerleri hakkında destek alabilecekleri Kariyer Merkezleri ve faaliyetleri tanıtılacak,
Yetenek Kapısı kullanımı ve nasıl yararlanacağı gösterilecek ve farklı sektörlerde çalışma hayatı
ile tanışma fırsatı sunulacaktır.

İçerik ve İşleyiş: Kariyer Planlama Dersi`nin, Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından oluşturulan
taslak çerçevesinde, her hafta için hazırlanmış video ve etkinlikler ile üniversite öğretim üyeleri,
sektör profesyonelleri, sivil toplum kuruluşları ve uluslararası örgütlerden davet edilecek misafir
eğiticilerle işlenmesi önerilmektedir. Ders kapsamına dâhil edilecek destekleyici faaliyetler
öğrencileri profesyonel başvurularda kullanılan yöntem ve araçlar konusunda bilgilendirecek
ve bunları en etkin şekilde kullanabilme becerisini kazandıracak şekilde tasarlanmış olup uygulamalı
etkinlikler ile desteklenmiştir. Kariyer Merkezleri, öğrencilerin becerilerini geliştirmelerine
destek olacak deneyim imkânları sunan faaliyetler ile dersi uygulamalı olarak takip edecektir.
Dersin yapısı ve içeriğine dair program önerisi hazırlanmış olsa da söz konusu program,
üniversitelerin ve dersi alacak öğrencilerin kayıtlı olduğu bölümlerin göre
farklılıklar gösterebilir.


Öğrenim Çıktıları: Kariyer planlaması kişinin kendini tanıma ve potansiyelini keşfetme çabası ile başlar. Bu dersin
amacı öğrencilerin; ilgi alanları, kişisel özellikleri ve değerleri hakkında farkındalık kazanmalarını
sağlayarak gelecek hedefleri ile uyumlu bir kariyer planlaması yapabilmelerine yardımcı
olmaktır. Bu kapsamda Kariyer Planlama Dersi ile öğrencilerde aşağıdaki öğrenim çıktılarının
elde edilmesi hedeflenmektedir:
Kariyer Planlama Dersi`nin, Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından oluşturulan
taslak çerçevesinde, her hafta için hazırlanmış video ve etkinlikler ile üniversite öğretim üyeleri,
sektör profesyonelleri, sivil toplum kuruluşları ve uluslararası örgütlerden davet edilecek misafir
eğiticilerle işlenmesi önerilmektedir. Ders kapsamına dâhil edilecek destekleyici faaliyetler
öğrencileri profesyonel başvurularda kullanılan yöntem ve araçlar konusunda bilgilendirecek
ve bunları en etkin şekilde kullanabilme becerisini kazandıracak şekilde tasarlanmış olup uygulamalı
etkinlikler ile desteklenmiştir. Kariyer Merkezleri, öğrencilerin becerilerini geliştirmelerine
destek olacak deneyim imkânları sunan faaliyetler ile dersi uygulamalı olarak takip edecektir.
Dersin yapısı ve içeriğine dair program önerisi hazırlanmış olsa da söz konusu program,
üniversitelerin ve dersi alacak öğrencilerin kayıtlı olduğu bölümlerin göre
farklılıklar gösterebilir.

1. Kariyer Merkezlerinin ve Faaliyetlerinin Tanınması: Öğrencinin Kariyer Merkezi tarafından

sunulan hizmetlerden haberdar olmasının sağlanması ve Kariyer Merkezi ile öğrenci arasında bağ kurulması.

2. Öz Farkındalığın Artırılması: Öğrencinin; zekâ, kişilik, bilgi, beceri, yetenek ve yetkinlik
gibi kavramları öğrenmesi ve bu kavramların kariyer ile olan bağlantısını kurması.

3. Kariyer Seçeneklerinin Keşfedilmesi: Öğrencilerin, kamu sektörü, özel sektör,
akademi, sivil toplum kuruluşları gibi sektörleri tanıması, sektörler arası farklılıkları
kavraması ve bu sektörlerdeki çalışma hayatını görmesi.

4. İnce Becerilerin Geliştirilmesi: Kariyer sürecinde ince becerilerin geliştirilmesinin
önemi hakkındaki farkındalığın artırılması.

5. Kariyer Planlamasına Katkı Sağlamak için Yapılabilecek Faaliyetlerin Keşfedilmesi:
Öğrencilerin üniversite hayatları boyunca dersleri dışında kariyerlerine katkı
sağlayabilecek faaliyetler konusunda bilgilendirilmesi.

6. Uluslararası Değişim Programlarının Tanınması: Öğrencilerin, uluslararası değişim
programlarının kişisel gelişime ve akademik hayata sağladığı katkıları ve kariyer
planlarına olumlu yansımaları hakkında farkındalık kazanması.

7. Yetenek Kapısının Tanınması: Öğrencinin Yetenek Kapısı yoluyla Kariyer
Merkezlerinden danışmanlık alınabileceğini, fuar, seminer, çalıştay gibi faaliyetlere ve
staj ilanlarına başvuru yapılabileceğini öğrenmesi.

Destekleyici Materyaller:
1. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından önerilen ders içeriğini destekleyen
videolar.
2. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından h azırlanan k itap, m akale, d ergi ve
çevrim içi kaynaklardan oluşan Kariyer Planlama dersi literatürü.
3. Yetenek Kapısı platformu.
4. Ders sonu değerleme formu.